Ošetřovatelské perspektivy 2023, 6(2):107-117 | DOI: 10.25142/osp.2023.008

SENIOR CITIZEN EDUCATION IN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) IN A SELECTED REGION OF THE CZECH REPUBLIC

Zdenka Telnarová1, Pavla Kudlová2, Jana Kutnohorská3
1 Katedra informatiky a počítačů, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita
2 Ústav zdravotnických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
3 Ústav nelékařských studií, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova

Background: Health is the main priority for senior citizens and it is necessary to perceive it in a broader context. Lifelong learning and the knowledge of information and communication technology (ICT), thanks to which senior citizens can acquire a lot of important information and also communicate with their physicians are part of this.

Aim: to map social and digital inclusion of senior citizens in ICT, and to prepare a conception of methodology to educate senior citizens in ICT.

Methods: mixed research – a combination of techniques of content analysis of selected documents, expert semi-structured interviews, 2 focus groups, and examples of good practice. The research sample was formed by representatives of six senior citizen organizations within the region of Ostrava, and ICT lecturers.

Results: Social and digital inclusion of senior citizens by means of senior citizen education in ICT is planned by all the six senior citizen organizations. Lecturers in ICT courses focus on searching for information useful for life: e-banking, e-health, e-libraries, online shopping, etc. However, there is a lack of suitable lecturers, methodology, and technical equipment in the classrooms.

Conclusion: We recommend preparing and implementing a conception of senior citizen education in the area of ICT. Only this way can we achieve a development in digital and health literacy.

Keywords: senior citizen, ICT literacy, health, possibilities, limits, life quality

Received: February 20, 2023; Revised: March 29, 2023; Accepted: March 30, 2023; Published: February 26, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Telnarová Z, Kudlová P, Kutnohorská J. SENIOR CITIZEN EDUCATION IN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) IN A SELECTED REGION OF THE CZECH REPUBLIC. Ošetřovatelské perspektivy. 2023;6(2):107-117. doi: 10.25142/osp.2023.008.
Download citation

References

  1. BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
  2. COOLICAN, H. Research Methods and Statistics in Psychology. 7th ed. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-70896-9.
  3. ČESKO. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách [online]. [cit. 20. 08. 2022]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108.
  4. ČSÚ. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci [online]. Praha: Český statistický úřad, 2014a. [cit. 19. 1. 2022]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2014edicniplan.nsf/t/9D0030180C/$File/0620041416.pdf.
  5. ČSÚ. Téměř tři čtvrtiny Čechů jsou online [online]. Praha: Český statistický úřad, 2014b. [cit. 15. 02. 2022]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/temer_tri_ctvrtiny_cechu_jsou_online_20141202.
  6. EPALE. Vzdělávání dospělých [online]. 2021. [cit. 21. 04. 2022]. Dostupné z: https://epale.ec.euopa.eu/cs/blog/epale/-2021-thematic-focuses.
  7. GONZÁLEZ, A., RAMÍREZ, M. P. and VIADEL, V. ICT Learning by Older Adults and Their Attitudes toward Computer Use. Current Gerontology and Geriatrics Research [online]. 2015. ISSN 1687-7071. DOI: 10.1155/2015/849308. Go to original source... Go to PubMed...
  8. EuroHealthNet. Healthy Ageing a challenge for Europe [online]. Stockholm: The Swedish National Institute of Public Health, 2007. [cit. 09. 12. 2022]. ISBN 91-7257-481-X. Available from: https://ec.europa.eu/health/ph_projects/2003/action1/docs/2003_1_26_frep_en.pdf.
  9. FORMOSA, M. (ed.). The University of the Third Age and Active Ageing: European and Asian-Pacific Perspektives [online]. Cham, Switzerland: Springer, 2019. [cit. 09. 12. 2022]. ISBN 978-3-030-21514-9. Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-21515-6. Go to original source...
  10. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
  11. KOTÍKOVÁ, J. et al. E-inkluze: metodická příručka. Český Brod: M'am'aloca, 2014. ISBN 978-80-905534-4-6.
  12. KUTNOHORSKÁ, J. a KUDLOVÁ, P. Důstojnost člověka Dignity of Man Theoretical Recources. Zdravotnické listy. 2016, roč. 4, č. 1, s. 56-60. ISSN 1339-3022.
  13. KUTNOHORSKÁ, J., CICHÁ, M. a GOLDMANN, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
  14. KUTNOHORSKÁ, J. a TELNAROVÁ, Z. Vzdělávání seniorů jako součást zdravého životního stylu - Seniors´ education as an element of the healthy life style. Zdravotnické listy. 2018, roč. 6, č. 4, s. 33-39. ISSN 1339-3022.
  15. KUTNOHORSKÁ, J. a TELNAROVÁ, Z. Podpora zdravého životního stylu seniorů v digitální společnosti. Zdravotnické listy. 2020, roč. 8, č. 1, s. 80-87. ISSN 1339-3022.
  16. MASON, J. Qualitative researching. 2nd ed. London: SAGE Publications Ltd, 2002. ISBN 978-0-7619-7428-4.
  17. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  18. MPSV. Usnesení vlády České republiky ze dne 30. března 2015 č. 218 O Národním akčním plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 [online]. 2015. [cit. 15. 03. 2022]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/uv_20150330_218.pdf/b8390508-3734-e1c7-d976-d5629cb4b248.
  19. MPSV. Strategie přípravy na stárnutí společnosti 2019-2025 [online]. 2019. [cit. 15. 02. 2022]. Dostupné z: file:///C:/Users/Asus/Desktop/Senioři%20podklady%2013.9.2019/ Strategie-přípravyna-stárnutí-společnosti-2019-2025-ma_ALBSBADJYUA2.pdf.
  20. PETŘKOVÁ, A. a ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
  21. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.
  22. SAK, P. a KOLESÁROVÁ, K. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3850-5.
  23. SEHNALOVÁ, V. Základy SMART technologii; Studijní materiál pro lektory seniorů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2020a. ISBN 978-80-7599-131-7.
  24. SEHNALOVÁ, V. SMART technologie pro zvýšení kvality života. Studijní materiál pro lektory seniorů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2020b. ISBN 978-80-7599-182-9.
  25. ŠTYGLEROVÁ, T. Stárnutí se nevyhneme [online]. Český statistický úřad, 2019. [cit. 08. 11. 2019]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/ea002b5947.
  26. TOMCZYK, Ł. Senioři ve světě nových médií a fenomén digitálního vyloučení v zemích Visegrádské čtyřky - Seniors in the Information Society and the Phenomenon of Digital Exclusion in the Visegrad Countries. E-pedagogium [online]. 2015, roč. 15, č. 3, s. 83-95. [cit. 13. 05. 2019]. ISSN 1213-7499. Dostupné z: https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201503-0009_seniori-ve-svete-novych-medii-a-fenomen-digitalniho-vylouceni-vzemich-visegradske-ctyrky.php. Go to original source...
  27. TOMCZYK, Ł. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace vzdělávání dospělých, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
  28. WIECHETOVÁ, L. Češi se do počítačových kurzů nehrnou. Statistika&my [online]. 13. 8. 2019. [cit. 18. 11. 2020]. Dostupné z: http://www.statistikaamy.cz/2019/08/cesi-sedo-pocitacovych-kurzu-nehrnou/.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.