Ošetřovatelské perspektivy 2023, 6(2):107-117 | DOI: 10.25142/osp.2023.008

VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH VE VYBRANÉM REGIONU ČESKÉ REPUBLIKY

Zdenka Telnarová1, Pavla Kudlová2, Jana Kutnohorská3
1 Katedra informatiky a počítačů, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita
2 Ústav zdravotnických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
3 Ústav nelékařských studií, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova

Východiska: Pro seniory je zdraví hlavní prioritou a je potřeba ho vnímat v širším kontextu, patří sem také celoživotní učení a znalost informačních digitálních technologii (ICT), jejichž prostřednictvím senioři mohou získat mnoho důležitých informací a případně komunikovat i se svým ošetřujícím lékařem.

Cíl: zmapovat sociální a digitální inkluzi seniorů v ICT. Na základě identifikovaných problémů připravit koncepci metodiky vzdělávání seniorů v ICT.

Metody: smíšený výzkum – kombinace technik obsahové analýzy vybraných dokumentů, expertní polostrukturované rozhovory, 2 focus groups, příklady dobré praxe. Výzkumný vzorek tvořili zástupci šesti seniorských organizací v geografickém prostoru Magistrátu města Ostravy a lektoři seniorů v ICT.

Výsledky: Sociální a digitální inkluze seniorů za pomoci ICT je v plánu všech šesti seniorských organizací. Lektoři se v ICT kurzech zaměřují na vyhledávání užitečných informací pro život: e-bankovnictví, e-zdraví, e-knihovny, nákupy po internetu aj. Chybí však lektoři, metodika vzdělávání, technické vybavení učeben.

Závěr: Doporučujeme připravit a realizovat koncepci vzdělávání seniorů v oblasti ICT. Jen tak může dojít k rozvoji digitální i zdravotní gramotnosti.

Klíčová slova: senior, ICT gramotnost, zdraví, možnosti, limity, inkluze, kvalita života

SENIOR CITIZEN EDUCATION IN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) IN A SELECTED REGION OF THE CZECH REPUBLIC

Background: Health is the main priority for senior citizens and it is necessary to perceive it in a broader context. Lifelong learning and the knowledge of information and communication technology (ICT), thanks to which senior citizens can acquire a lot of important information and also communicate with their physicians are part of this.

Aim: to map social and digital inclusion of senior citizens in ICT, and to prepare a conception of methodology to educate senior citizens in ICT.

Methods: mixed research – a combination of techniques of content analysis of selected documents, expert semi-structured interviews, 2 focus groups, and examples of good practice. The research sample was formed by representatives of six senior citizen organizations within the region of Ostrava, and ICT lecturers.

Results: Social and digital inclusion of senior citizens by means of senior citizen education in ICT is planned by all the six senior citizen organizations. Lecturers in ICT courses focus on searching for information useful for life: e-banking, e-health, e-libraries, online shopping, etc. However, there is a lack of suitable lecturers, methodology, and technical equipment in the classrooms.

Conclusion: We recommend preparing and implementing a conception of senior citizen education in the area of ICT. Only this way can we achieve a development in digital and health literacy.

Keywords: senior citizen, ICT literacy, health, possibilities, limits, life quality

Vloženo: 20. únor 2023; Revidováno: 29. březen 2023; Přijato: 30. březen 2023; Zveřejněno: 26. únor 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Telnarová Z, Kudlová P, Kutnohorská J. VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH VE VYBRANÉM REGIONU ČESKÉ REPUBLIKY. Ošetřovatelské perspektivy. 2023;6(2):107-117. doi: 10.25142/osp.2023.008.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
  2. COOLICAN, H. Research Methods and Statistics in Psychology. 7th ed. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-70896-9.
  3. ČESKO. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách [online]. [cit. 20. 08. 2022]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108.
  4. ČSÚ. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci [online]. Praha: Český statistický úřad, 2014a. [cit. 19. 1. 2022]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2014edicniplan.nsf/t/9D0030180C/$File/0620041416.pdf.
  5. ČSÚ. Téměř tři čtvrtiny Čechů jsou online [online]. Praha: Český statistický úřad, 2014b. [cit. 15. 02. 2022]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/temer_tri_ctvrtiny_cechu_jsou_online_20141202.
  6. EPALE. Vzdělávání dospělých [online]. 2021. [cit. 21. 04. 2022]. Dostupné z: https://epale.ec.euopa.eu/cs/blog/epale/-2021-thematic-focuses.
  7. GONZÁLEZ, A., RAMÍREZ, M. P. and VIADEL, V. ICT Learning by Older Adults and Their Attitudes toward Computer Use. Current Gerontology and Geriatrics Research [online]. 2015. ISSN 1687-7071. DOI: 10.1155/2015/849308. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. EuroHealthNet. Healthy Ageing a challenge for Europe [online]. Stockholm: The Swedish National Institute of Public Health, 2007. [cit. 09. 12. 2022]. ISBN 91-7257-481-X. Available from: https://ec.europa.eu/health/ph_projects/2003/action1/docs/2003_1_26_frep_en.pdf.
  9. FORMOSA, M. (ed.). The University of the Third Age and Active Ageing: European and Asian-Pacific Perspektives [online]. Cham, Switzerland: Springer, 2019. [cit. 09. 12. 2022]. ISBN 978-3-030-21514-9. Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-21515-6. Přejít k původnímu zdroji...
  10. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
  11. KOTÍKOVÁ, J. et al. E-inkluze: metodická příručka. Český Brod: M'am'aloca, 2014. ISBN 978-80-905534-4-6.
  12. KUTNOHORSKÁ, J. a KUDLOVÁ, P. Důstojnost člověka Dignity of Man Theoretical Recources. Zdravotnické listy. 2016, roč. 4, č. 1, s. 56-60. ISSN 1339-3022.
  13. KUTNOHORSKÁ, J., CICHÁ, M. a GOLDMANN, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
  14. KUTNOHORSKÁ, J. a TELNAROVÁ, Z. Vzdělávání seniorů jako součást zdravého životního stylu - Seniors´ education as an element of the healthy life style. Zdravotnické listy. 2018, roč. 6, č. 4, s. 33-39. ISSN 1339-3022.
  15. KUTNOHORSKÁ, J. a TELNAROVÁ, Z. Podpora zdravého životního stylu seniorů v digitální společnosti. Zdravotnické listy. 2020, roč. 8, č. 1, s. 80-87. ISSN 1339-3022.
  16. MASON, J. Qualitative researching. 2nd ed. London: SAGE Publications Ltd, 2002. ISBN 978-0-7619-7428-4.
  17. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  18. MPSV. Usnesení vlády České republiky ze dne 30. března 2015 č. 218 O Národním akčním plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 [online]. 2015. [cit. 15. 03. 2022]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/uv_20150330_218.pdf/b8390508-3734-e1c7-d976-d5629cb4b248.
  19. MPSV. Strategie přípravy na stárnutí společnosti 2019-2025 [online]. 2019. [cit. 15. 02. 2022]. Dostupné z: file:///C:/Users/Asus/Desktop/Senioři%20podklady%2013.9.2019/ Strategie-přípravyna-stárnutí-společnosti-2019-2025-ma_ALBSBADJYUA2.pdf.
  20. PETŘKOVÁ, A. a ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
  21. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.
  22. SAK, P. a KOLESÁROVÁ, K. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3850-5.
  23. SEHNALOVÁ, V. Základy SMART technologii; Studijní materiál pro lektory seniorů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2020a. ISBN 978-80-7599-131-7.
  24. SEHNALOVÁ, V. SMART technologie pro zvýšení kvality života. Studijní materiál pro lektory seniorů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2020b. ISBN 978-80-7599-182-9.
  25. ŠTYGLEROVÁ, T. Stárnutí se nevyhneme [online]. Český statistický úřad, 2019. [cit. 08. 11. 2019]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/ea002b5947.
  26. TOMCZYK, Ł. Senioři ve světě nových médií a fenomén digitálního vyloučení v zemích Visegrádské čtyřky - Seniors in the Information Society and the Phenomenon of Digital Exclusion in the Visegrad Countries. E-pedagogium [online]. 2015, roč. 15, č. 3, s. 83-95. [cit. 13. 05. 2019]. ISSN 1213-7499. Dostupné z: https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201503-0009_seniori-ve-svete-novych-medii-a-fenomen-digitalniho-vylouceni-vzemich-visegradske-ctyrky.php. Přejít k původnímu zdroji...
  27. TOMCZYK, Ł. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace vzdělávání dospělých, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
  28. WIECHETOVÁ, L. Češi se do počítačových kurzů nehrnou. Statistika&my [online]. 13. 8. 2019. [cit. 18. 11. 2020]. Dostupné z: http://www.statistikaamy.cz/2019/08/cesi-sedo-pocitacovych-kurzu-nehrnou/.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.