Ošetřovatelské perspektivy 2023, 6(1):75-87 | DOI: 10.25142/osp.2022.021
ZLEPŠOVÁNÍ ÚROVNĚ ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL V PROBLEMATICE POSKYTOVÁNÍ PRVNÍ POMOCI JAKO POČÁTEČNÍ KROK PREVENCE KRIMINALITY
- 1 Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav nelékařských zdravotnických studií
Východiska: Převážná většina trestných činů dětí a mladistvých se odehrává ve škole nebo v jejím okolí. Vzhledem ke stoupající kriminalitě a rostoucímu počtu smrtelných zranění a úrazů mezi mladými lidmi, má výuka první pomoci ve školách zásadní význam pro zvyšování znalostí a dovedností dětí a mladistvých v poskytování pomoci v krizových situacích a zabránění destruktivním následkům zranění a smrtelným úrazům.
Cíl: Zjistit úroveň znalostí žáků základních a studentů středních škol v Opavě o problematice poskytování první pomoci a kardiopulmonální
resuscitaci.
Metoda: Zjišťování probíhalo po teoreticko – praktickém bloku výuky formou kvantitativního průzkumu pomocí dotazníkového šetření. Byl použit nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný soubor tvořili žáci vyšších ročníků základních škol a studenti středních škol v Opavě.
Výsledky a diskuze: Při zpracování výsledků z dotazníků jsme zjistily, že aktuální teoretické znalosti studentů jsou dostačující, avšak je zapotřebí nové resuscitační postupy a první pomoc implementovat do podvědomí žáků a studentů pravidelně a v kooperaci s ostatními odborníky, pedagogy, vychovateli a zdravotníky.
Závěr: Na základě zjištěných dat lze teoreticko-praktické výukové programy se vzdělávacími cíli týkajícími se výuky první pomoci efektivně použít pro integraci první pomoci do školních vzdělávacích programů.
Klíčová slova: první pomoc, kardiopulmonální resuscitace, znalosti žáků, znalosti studentů
IMPROVING THE KNOWLEDGE AND SKILLS OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL PUPILS IN FIRST AID AS AN INITIAL STEP IN RIME PREVENTION
Background: The vast majority of crimes committed by children and adolescents take place in or around schools. Given the rising crime rate and the increasing number of fatalities and injuries among young people, first aid education in schools is essential to increase children's
and adolescents' knowledge and skills in providing assistance in crisis situations and preventing the destructive consequences of injuries and fatalities.
Aim: To determine the level of knowledge of primary and secondary school students in Opava about first aid and cardiopulmonary resuscitation (CPR).
Method: The survey was conducted after the theoretical and practical block of teaching in the form of a quantitative survey using a questionnaire survey. A non-standardized questionnaire of own construction was used. The research population consisted of pupils of upper primary schools and students of secondary schools in Opava.
Results and discussion: When processing the results of the questionnaires, we found that the current theoretical knowledge of the students is sufficient, but it is necessary to implement new resuscitation procedures and first aid into the subconscious of pupils and students on a regular
basis and in cooperation with other professionals, teachers, educators and health professionals.
Conclusion: Based on the findings, theoretical-practical curricula with educational objectives related to first aid education can be effectively used to integrate first aid into school curricula.
Keywords: first aid, cardiopulmonary resuscitation, pupils' knowledge, students' knowledge
Vloženo: 1. listopad 2022; Revidováno: 27. listopad 2022; Přijato: 15. prosinec 2022; Zveřejněno: 29. červen 2023 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- ABELAIRAS-GÓMEZ, C. et al. Kids save lives in schools: cross-sectional survey of schoolteachers. European Journal of Pediatrics [online]. 2021, 180(7), 2213-2221 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 0340-6199. Dostupné z: doi:10.1007/s00431-021-03971.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BÖTTIGER, B.W. et al. Kids Save Lives - ERC position statement on school children education in CPR. Resuscitation [online]. 2016, 105, A1-A3 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 03009572. Dostupné z: doi: 10.1016/j.resuscitation.2016.06.005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DE BUCK, E. et al. Evidence-based educational pathway for the integration of first aid training in school curricula. Resuscitation [online]. 2015, 94, p. 8-22 [cit. 24. 4. 2022]. ISSN 03009572. Dostupné z: doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.06.008.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HALUZÍKOVÁ, J. a ŘÍMOVSKÁ, Z. Teoretické Znalosti středoškolských studentů o poskytování první pomoci. Urgentní medicína. 2013, roč. 16, č. 2, s. 12-18. ISSN 1212-1924.
- HAMMETT, E. Knife crime and stabbings - First aid training to reduce fatalities. British Journal of School Nursing [online]. 2019, vol. 14, no. 2, p. 82-85 [cit. 24. 4. 2022]. ISSN 1752-2803. Dostupné z: doi:10.12968/bjsn.2019.14.2.82.
Přejít k původnímu zdroji...
- MONTEIRO, M. de L. R. B. P., FERRAZ A. I. B. and RODRIGUES, F. M. P. Assessment of knowledge and self efficacy before and after teaching basic life support to schoolchildren. Revista Paulista de Pediatria [online]. 2021, 39 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 1984-0462. Dostupné z: doi:10.1590/1984-0462/2021/39/2019143.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PAI, M., MAHALINGAM, S. and REDDY, C. V. S. Knowledge retention of basic life support in rural school adolescents: A comparison of two educational methods. Sri Lanka Journal of Child Health [online]. 2022, vol. 51, no. 1, p. 119-125 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 2386. Dostupné z: doi:10.4038/sljch. v51i1.10040.
Přejít k původnímu zdroji...
- RAMESH, A. C. et al. Teaching Hands-Only CPR (HOCPR) skills to 8 th - grade students in urban Bengaluru: Development of a comprehensive Hands-Only CPR programme for high school students. Indian Journal of Anaesthesia [online]. 2022, vol. 66, no. 2 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 0019-5049. Dostupné z: doi: 10.4103/ija.ija_685_21.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SALVATIERRA, G. G., PALAZZO S. J. and EMERY, A. High School CPR/AED Training in Washington State. Public Health Nursing [online]. 2017, vol. 34, no. 3, p. 238-244 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 07371209. Dostupné z: doi:10.1111/phn.12293.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WINGEN, S. et al. Addressing the Helper's and Victim's Gender Is Crucial in Schoolchildren Resuscitation Training-A Prospective, Educative Interventional Trial. Journal of Clinical Medicine [online]. 2022, vol. 11, no. 9 [cit. 28. 5. 2022]. ISSN 2077-0383. Dostupné z: doi:10.3390/jcm11092384.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- YOUNIS, J. R. and EL-ABASSY, A. Primary teachers' first aid management of children's school day accidents: Video-assisted teaching method versus lecture method. Journal of Nursing Education and Practice [online]. 2015, vol. 5, no. 10 [cit. 24. 4. 2022]. ISSN 1925-4059. Dostupné z: doi:10.5430/jnep. v5n10p60.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.