Ošetřovatelské perspektivy 2024, 7(2):27-37 | DOI: 10.25142/osp.2024.002

VÝUKA BEZPEČNOSTI PACIENTŮ V BAKALÁŘSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH OŠETŘOVATELSTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE: DESKRIPTIVNÍ STUDIE

Daniela Bartoníčková1,2, Dominika Kohanová3, Katarína Žiaková1
1 Ústav ošetrovateľstva, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave
2 Ústav ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci
3 Katedra ošetrovateľstva, Fakulta sociálných vied a zdravotníctva, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Východiska: Vzdělání sester v oblasti bezpečnosti pacientů je v souvislosti s poskytováním kvalitní a bezpečné péče velmi důležité. Výuka bezpečnosti pacientů však bývá ve vzdělávacích studijních programech ošetřovatelství skryta a sociokulturní aspekty bezpečnosti bývají mnohdy opomíjeny.

Cíl: Identifikovat, jak a v jakém rozsahu je problematika bezpečnosti pacientů vyučována v bakalářských studijních programech ošetřovatelství v České republice.

Metody: Sběr údajů byl zrealizován od listopadu 2022 do ledna 2023. Online distribuce proběhla prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku vytvořeného pro účely studie za pomoci odborníků z řad pedagogů. Výzkumný soubor tvořilo 13 vedoucích pracovníků ústavů/kateder ošetřovatelství z 16 oslovených v České republice. V rámci analýzy odpovědí na otevřenou otázku byla využita kvalitativní obsahová analýza.

Výsledky: Na všech fakultách je vyučována problematika bezpečnosti pacientů. Na pěti z nich je výuka realizována prostřednictvím samostatného předmětu, přičemž ostatní ji vyučují jako součást jiných předmětů, nejčastěji pak v rámci Ošetřovatelských postupů. Kvalitativní obsahová analýza vyústila v 6 témat týkajících se výuky bezpečnosti pacientů.

Závěr: V rámci výuky bezpečnosti pacientů je nejen důležité navýšení její integrace, ale i zaměření se na sociokulturní aspekty bezpečnosti nežli na instrumentální výkony.

Klíčová slova: bezpečnost pacienta, pregraduální vzdělávání, ošetřovatelství, výuka

TEACHING PATIENT SAFETY IN UNDERGRADUATE NURSING CURRICULA IN THE CZECH REPUBLIC: A DESCRIPTIVE STUDY

Introduction: Patient safety education for nurses is very important in the context of providing quality and safe care. However, patient safety education tends to be hidden in nursing curricula and sociocultural aspects of safety are often neglected.

Objective: To identify how and to what extent patient safety is taught in undergraduate nursing curricula in the Czech Republic.

Methods: Data collection was conducted from November 2022 to January 2023. Online distribution was through a non-standardized questionnaire designed for the study with the support of expert educators. The sample consisted of 13 heads of nursing institutes/departments out of 16 respondents in the country. Qualitative content analysis was used to analyze the responses to the open-ended question.

Results: Patient safety is taught within all faculties. In five of them, it is taught as a separate subject, while the others teach it as part of other subjects, most often as part of Nursing Procedures. Qualitative content analysis resulted in 6 themes related to teaching patient safety.

Conclusion: It is not only important to increase its integration in patient safety education, but also to focus on sociocultural aspects of safety rather than instrumental performances.

Keywords: patient safety, undergraduate education, nursing, teaching

Vloženo: 7. prosinec 2023; Revidováno: 9. březen 2024; Přijato: 20. březen 2024; Zveřejněno: 20. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bartoníčková D, Kohanová D, Žiaková K. VÝUKA BEZPEČNOSTI PACIENTŮ V BAKALÁŘSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH OŠETŘOVATELSTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE: DESKRIPTIVNÍ STUDIE. Ošetřovatelské perspektivy. 2024;7(2):27-37. doi: 10.25142/osp.2024.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ATTREE, M., COOKE, H. and WAKEFIELD, A. Patient safety in an English pre-registration nursing curriculum. Nurse Education in Practice [online]. 2008, vol. 8, no. 4, p. 239-248. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 1873-5223. DOI: 10.1016/j.nepr.2007.09.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. EMANUEL, L. et al. What Exactly Is Patient Safety? In: HENRIKSEN, K. et al. (eds.). Advances in Patient Safety: New Directions and Alternative Approaches (Vol. 1: Assessment) [online]. Rockville: Agency for Healthcare Research and Quality, 2008. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK43629/.
  3. EUROPEAN FEDERATION OF NURSES ASSOCIATIONS. EFN Guideline for the implementation of Article 31 of the Mutual Recognition of Professional Qualifications Directive 2005/36/EC, amended by Directive 2013/55/EU [online]. Brussels: European Federation of Nurses Association, 2015. [cit. 16. 11. 2022]. Available from: http://www.efnweb.be/wp‑content/uploads/EFN‑Competency‑Framework‑19‑05‑2015.
  4. FAROKHZADIAN, J. et al. Patient Safety Competency and its Related Aspects in Professional Education among Nursing Students of Two Nursing Schools in Iran: A Comparative Study. Nurse Media Journal of Nursing [online]. 2022, vol. 12, no. 2, p. 223-232. [cit. 24. 1. 2023]. ISSN 2406-8799. DOI: 10.14710/nmjn.v12i2.42122. Přejít k původnímu zdroji...
  5. GINSBURG, L. et al. The H-PEPSS: and instrument to measure health professionals' perceptions of patient safety competence at entry into practice. BMJ Quality & Safety [online]. 2012, vol. 21, no. 8, p. 676-684. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 2044-5423. DOI: 10.1136/bmjqs-2011-000601. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. GLEASON, K. T. et al. The impact of an innovative curriculum to introduce patient safety and quality improvement content. BMC Medical Education [online]. 2019, vol. 19, no. 1, p. 1-8. [cit. 10. 7. 2023]. ISSN 1472-6920. DOI: 10.1186/s12909-019-1604-0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. INTERNATIONAL COUNCIL OF NURSES. Position Statement [online]. International Council of Nurses, 2022. [cit. 16. 11. 2022]. Available from: https://www.icn.ch/sites/default/files/inline-files/D05_Patient_Safety_0.pdf.
  8. KALÁNKOVÁ, D. et al. Nursing Students' Perception of Patient Safety Culture During the Covid-19 Pandemic - Results of a Pilot Study. Acta Medica Martiniana [online]. 2022, vol. 22, no. 1, p. 45-53. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 1338-4139. DOI: 10.2478/acm-2022-0006. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KIRWAN, M. et al. Regulation and current status of patient safety content in pre-registration nurse education in 27 countries: Findings from the Rationing - Missed nursing care (RANCARE) COST Action project. Nurse Education in Practice [online]. 2019, vol. 37, p. 132-140. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 1873-5223. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.04.013. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. LEE, S. E. et al. Assessment of Patient Safety and Cultural Competencies among Senior Baccalaureate Nursing Students. International Journal of Environmental Research and Public Health [online]. 2020, vol. 17, no. 12. [cit. 24. 1. 2023]. ISSN 1660-4601. DOI: 10.3390/ijerph17124225. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. LEOTSAKOS, A. et al. Standardization in patient safety: the WHO High 5s project. International Journal for Quality in Health Care [online]. 2014, vol. 26, no. 2, p. 109-116. [cit. 29. 11. 2022]. ISSN 1464-3677. DOI: 10.1093/intqhc/mzu010. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. MANSOUR, M. Current assessment of patient safety education. British Journal of Nursing [online]. 2012, vol. 21, no. 9, p. 536-543. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 2052-2819. DOI: 10.12968/bjon.2012.21.9.536. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. MANSOUR, M. Factor analysis of nursing students' perception of patient safety education. Nurse Education Today [online]. 2015, vol. 35, no. 1, p. 32-37. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 1532-2793. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.04.020. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. MAYRING, P. Qualitative Content Analysis: Theoretical Background and Procedures. In: BIKNER-AHSBAHS, A., KNIPPING, C. and PRESMEG, N. (eds.). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education [online]. Dordrecht: Springer, 2015, p. 365-380. ISBN 978-94-017-9181-6. DOI: 10.1007/978-94-017-9181-6_13. Přejít k původnímu zdroji...
  15. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Příručka k osnově o bezpečí pacientů: multiprofesní edice [online]. Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2016. [cit. 29. 11. 2022]. Dostupné z: https://iris.who.int/bitstream/10665/44641/29/9789241501958_cze.pdf.
  16. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Zdraví 2020: národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Akční plán č. 9: Zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb [online]. Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2015. [cit. 29. 11. 2022]. Dostupné z: https://www.cnna.cz/docs/tiskoviny/zdravi_2020_akcni_plan_kvalita.pdf.
  17. PEARSON, P. H. and STEVEN, A. Patient Safety in Health Care Professional Educational Curricula: Examining the Learning Experience [online]. Report to the National Patient Safety Research Programme. London: Department of Health, 2009. [cit. 16. 11. 2022]. Available from: https://nrl.northumbria.ac.uk/id/eprint/594/1/Pearson,%20Steven%20-%20Patient%20safety%20in%20health%20care%20professional%20educational%20curricula...Full%20Report.pdf.
  18. STAVRIANOPOULOS, T. The Development of Patient Safety Culture. Health Science Journal [online]. 2012, vol. 6, no. 2, p. 201-211. [cit. 16. 11. 2022]. ISSN 1791-809X. Available from: https://www.itmedicalteam.pl/articles/the-development-of-patient-safety-culture-105599.html.
  19. STEVEN, A. et al. Patient safety in nursing education: contexts, tensions and feeling safe to learn. Nurse Education Today [online]. 2014, vol. 34, no. 2, p. 277-284. [cit. 24. 1. 2023]. ISSN 1532-2793. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.04.025. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. TORKAMAN, M., SABZI, A. and FAROKHZADIAN, J. The Effect of Patient Safety Education on Undergraduate Nursing Students' Patient Safety Competencies. Community Health Equity Research & Policy [online]. 2022, vol. 42, no. 2, p. 219-224. [cit. 10. 7. 2023]. ISSN 2752-5368. DOI: 10.1177/0272684X20974214. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.