Ošetřovatelské perspektivy 2023, 6(1):137-148 | DOI: 10.25142/osp.2022.014
EFEKTIVITA VÝUKY VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ OŠETŘOVATELSTVÍ METODOU „FLIPPED CLASSROOM“
- 1 Centrum vědy a výzkumu, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, Česká republika
Východiska: Pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče je důležité, aby sestry i studenti studijních programů ošetřovatelství měli dobré znalosti a dovednosti. V posledních letech technologický pokrok umožnil využívat přístupy kombinovaného učení, včetně tzv. „flipped classroom“ pro vzdělávání studentů.
Cíl: Na základě obsahu vyhledaných studií vytvořit přehled o využití a účinnosti metody „flipped classroom“ v souvislosti s vysokoškolským vzděláváním studentů ošetřovatelství.
Metody: Vyhledání relevantních primárních studií bylo provedeno pomocí odborných licencovaných elektronických databází (PubMed, EbscoHost, Nursing@Ovid, Medvik). Na základě jejich analýzy byl zpracován přehled zaměřený na metodu „flipped classro- om“ u studentů ošetřovatelství na vysokých školách (publikováno v letech 2015–2021).
Výsledky: Bylo vyhledáno šest studií publikovaných v anglickém jazyce. V českém jazyce nebyla vyhledána žádná studie. Nalezené studie ověřovaly dopad metody „flipped classroom“ na znalosti, schopnost řešit problémy a spokojenost vysokoškolských studentů ošetřovatelství. Ve všech studiích byl zaznamenán pozitivní vliv této metody.
Závěr: Bylo zjištěno, že výuka metodou “flipped classroom“ je hodnocena jako opti mální a že je přínosná pro zlepšení teoretických znalostí i praktických dovedností u vysokoškolských studentů ošetřovatelství.
Klíčová slova: „flipped classroom“, ošetřovatelství, přehledový článek, výuka, vzdělávání
EFFECTIVENESS OF TEACHING UNDERGRADUATE NURSING STUDENTS USING THE "FLIPPED CLASSROOM" METHOD
Background: Nurses and students in nursing study programs need to have good knowledge and skills to guarantee high quality nursing care. In recent years, technologi- cal progress has made possible to use blended learning approaches, including a "flipped classroom" for student education.
Aim: Create an overview of the use and effectiveness of the "flipped class" method in connection with the higher education of nursing students.
Method: A search of relevant studies was performed using professional licensed electronic databases (PubMed, EbscoHost, Nursing@Ovid, Medvik). An overview was prepared from records including “flipped classroom” in connection with nursing students in universities (published in
2015-2021).
Results: Six studies published in English language were found. No study was found in the Czech language. The studies verified the impact of the "flipped classroom" method on the knowledge, the ability to solve problems, and the satisfaction of university nursing students. A positive effect of this method was found in all studies.
Conclusion: It was found that applying "flipped classroom" method was optimal and that there is a benefit for the improvement of theoretical knowledge and practical skills in university nursing students.
Keywords: education, "flipped classroom", nursing, review article, teaching
Vloženo: 15. únor 2022; Revidováno: 14. červenec 2022; Přijato: 18. červenec 2022; Zveřejněno: 29. červen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- BERGMANN, J. and SAMS, A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. USA: International Society for Technology in Education, 2012. ISBN 978-1- 56484-315-9.
- ČERNÝ, M. Převrácená třída a microlearning. Brno: Flow, 2017. ISBN 978-80-88123-18-7.
- DEHGHANZADEH, S. and JAFARAGHAEE, F. Comparing the effects of traditional lecture and flipped classroom on nursing students' critical thinking disposition: A quasi- experimental study. Nurse Education Today [online]. 2018, 71, 151-156 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 02606917. Dostupné z: doi:10.1016/j.nedt.2018.09.027.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HU, R., GAO, R., YE, Y., NI, Z., JIANG, N. and JIANG, X. Effectiveness of flipped classrooms in Chinese baccalaureate nursing education: A meta-analysis of randomized controlled trials. International Journal of Nursing Studies [online]. 2018, 79, 94-103 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 00207489. Dostupné z: doi:10.1016/j.ijnurstu.2017.11.012.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HARRINGTON, S. A., BOSCH, M. V., SCHOOFS, N., BEEL-BATES, C. and ANDERSON, K. Quantitative Outcomes for Nursing Students in a Flipped Classroom. Nursing Education Perspectives [online]. 2015, vol. 36, no. 3, p. 179-181 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 1536-5026. Dostupné z: doi:10.5480/13-1255.
Přejít k původnímu zdroji... - JOSEPH, M. A., ROACH, E. J., NATARAJAN, J., KARKADA, S. and CAYABAN, A. R. R. Flipped classroom improves Omani nursing students performance and satisfaction in anatomy and physiology. BMC Nursing [online]. 2021, vol. 20, no. 1 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 1472-6955. Dostupné z: doi:10.1186/s12912-020-00515-w.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - KANG, H. Y. and KIM, R. H. Impact of blended learning on learning outcomes in the public healthcare education course: a review of flipped classroom with team-based learning. BMC Medical Education [online]. 2021, vol. 21, no. 1 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 1472-6920. Dostupné z: doi:10.1186/s12909-021-02508-y.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - KIM, Y. M., YOON, Y. S., HONG, H. CH. and MIN, A. Effects of a patient safety course using a flipped classroom approach among undergraduate nursing students: A quasi- experimental study. Nurse Education Today [online]. 2019, 79, 180-187 [cit. 2. 2. 2022]. ISSN 02606917. Dostupné z: doi:10.1016/j.nedt.2019.05.033.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - KIM, H. S., KIM, M. Y., CHO, M. K. and JANG, S. J. Effectiveness of applying flipped learning to clinical nursing practicums for nursing students in Korea: A randomized controlled trial. International Journal of Nursing Practice [online]. 2017, vol. 23, no. 5 [cit. 2. 2. 2022]. ISSN 13227114. Dostupné z: doi:10.1111/ijn.12574.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - KING, A. From Sage on the Stage to Guide on the Side. College Teaching [online]. 1993, vol. 41, no. 1, p. 30-35 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 8756-7555. Dostupné z: doi:10.1080/8756 7555.1993.9926781.
Přejít k původnímu zdroji... - LI, B. Z., CAO, N. W., REN, Ch. X., CHU, X. J., ZHOU, H. Y., GUO, B. and CUTHILL, F. Flipped classroom improves nursing students' theoretical learning in China: A meta- analysis. PLOS ONE [online]. 2020, vol. 15, no. 8 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 1932-6203. Dostupné z: doi:10.1371/journal.pone.0237926.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - MAZUR, E. Peer Instruction: A User's Manual. Prentice Hall: Upper Saddle River, 1997, 253 s. ISBN 97801356544156.
- MCDONALD, K. in BILLINGS, D. M., KOWALSKI, K., MCDONALD, K. and SMITH, Ch. M. The Flipped Classroom for Professional Development: Part I. Benefits and Strategies. The Journal of Continuing Education in Nursing [online]. 2013, vol. 44, no. 10, p. 437- 438 [cit. 2. 2. 2022]. ISSN 0022-0124. Dostupné z: doi:10.3928/00220124-20130925-19.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - OBLINGER, D. and OBLINGER, J. L. Educating the net generation. Boulder, Co: Educause, 2005. ISBN 09-672-8532-1.
- REDMOND, C., DAVIES, C., CORNALLY, C., FEGAN, M. and O'TOOLE, M. Teaching and learning in the Biosciences: the development of an educational programme to assist student nurses in their assessment and management of patients with wounds. Journal of Clinical Nursing [online]. 2016, vol. 25, (17-18), 2706-2712 [cit. 2. 2. 2022]. ISSN 09621067. Dostupné z: doi:10.1111/jocn.12940.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - SINGLA, N., SAINI, P. and KAUR, J. Evaluating the flipped Vs traditional teaching method on student nurse's performance. International Journal of Community Health and Medical Research, 2016, vol. 2, no. 4 [cit. 2. 2. 2022]. ISSN-2455-5592. Dostupné z: doi:10.21276/ ijchmr.2016.2.4.06.
Přejít k původnímu zdroji... - TAN, C., YUE, W. G. and FU, Y. Effectiveness of flipped classrooms in nursing education: Systematic review and meta-analysis. Chinese Nursing Research [online]. 2017, vol. 4, no. 4, p. 192-200 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 20957718. Dostupné z: doi:10.1016/j. cnre.2017.10.006.
Přejít k původnímu zdroji... - TALBERT, R. Flipped learning: A guide for higher education faculty. Stylus Publishing, 2017. ISBN 978-1-62036-432-1.
- TERRY, V. R., MOLONEY, C., BOWTELL, L. and TERRY, P. C. Online intravenous pump emulator: As effective as face-to-face simulation for training nursing students. Nurse Education Today [online]. 2016, 40, 198-203 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 02606917. Dostupné z: doi:10.1016/j.nedt.2016.03.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - VANKA, A., VANKA, S. and WALI, O. Flipped classroom in dental education: A scoping review. European Journal of Dental Education [online]. 2019, vol. 24, no. 2, p. 213-226 [cit. 2. 2. 2022]. ISSN 1396-5883. Dostupné z: doi:10.1111/eje.12487.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - YOUHASAN, P., CHEN, Y., LYNDON, M. and HENNING, M. A. Exploring the pedagogical design features of the flipped classroom in undergraduate nursing education: a systematic review. BMC Nursing [online]. 2021, vol. 20, no. 1 [cit. 1. 2. 2022]. ISSN 1472-6955. Dostupné z: doi:10.1186/s12912-021-00555-w.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.



