Ošetřovatelské perspektivy 2019, 2(1):13-20 | DOI: 10.25142/osp.2019.006

SIGNIFICANCE OF THE ENGLISH LANGUAGE AND ITS TEACHING IN HEALTH CARE SPECIALTIES

Roman Adamczyk1
1 Ústav ošetřovatelství, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě

The present theoretical-review article discusses significance of the English language in professional communication and some issues related to English language teaching in health care-oriented study programmes with an emphasis on pragmatic aspects of the teaching process in terms of communication and epistemology. The article is based on a long-term teaching experience and on literature search performed in PubMed, ScienceDirect and Medvik databases.

Keywords: English language, professional communication, health care specialties, terminology, teaching

Received: April 29, 2019; Accepted: July 9, 2019; Published: October 1, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Adamczyk R. SIGNIFICANCE OF THE ENGLISH LANGUAGE AND ITS TEACHING IN HEALTH CARE SPECIALTIES. Ošetřovatelské perspektivy. 2019;2(1):13-20. doi: 10.25142/osp.2019.006.
Download citation

References

  1. BOZDĚCHOVÁ, I. Současná terminologie: se zaměřením na kolokační termíny z lékařství. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1539-4.
  2. ČERNÝ, M. Discourse of medicine revisited: on conveying empathy and trust in English medical consulting. Ostrava: Faculty of Arts, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-037-7.
  3. ČERNÝ, M. Sociolinguistic and pragmatic aspects of doctor-patient communication. Brno: Masarykova univerzita, Katedra anglistiky a amerikanistiky: 2006. Vedoucí práce L. URBANOVÁ.
  4. DÁVIDOVÁ, E. Analysis of English Medical Terminology from the Field of Digestive System. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta: 2012. Vedoucí práce R. VOGEL.
  5. DI BITETTI, M. S. and FERRERAS, J. A. Publish (in English) or perish: The effect on citation rate of using languages other than English in scientific publications. Ambio. 2017, vol. 46, no. 1, p. 121-127. ISSN 0044-7447. Go to original source... Go to PubMed...
  6. DIRCKX, J. H. The Language of Medicine: Its Evolution, Structure and Dynamics. New York: Praeger, 1983. ISBN 978-0-275-91388-5.
  7. HOVĚZÁK, P. Vybrané aspekty komunikace v anglickém jazyce u zdravotních záchranářů v Jihomoravském kraji. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta: 2016. Vedoucí práce R. BEDNÁŘOVÁ.
  8. JANÁKOVÁ, T. Odborná znalost anglického jazyka v práci zdravotnického záchranáře. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta biomedicínského inženýrství: 2018. Vedoucí práce L. VRÁBELOVÁ.
  9. JAŠKOVÁ, J. Didaktické znalosti obsahu vysokoškolských učitelů odborného anglického jazyka: Vnímání profesních počátků v retrospektivě. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta: 2016. Vedoucí práce T. JANÍK. Go to original source...
  10. MOJŽÍŠKOVÁ, Ž. On Coherence and Cohesion in English Medical Articles and Their Czech Translations. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta: 2010. Vedoucí práce R. TOMÁŠKOVÁ.
  11. MŠMT. Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2016-2020 [online]. [cit. 3. 3. 2019a]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/Jakub/DZ_2016_2020.pdf.
  12. MŠMT. Rámec rozvoje vysokého školství do roku 2020 [online]. [cit. 3. 3. 2019b]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/ramec_vs.pdf.
  13. NATIONAL LIBRARY OF MEDICINE. MEDLINE PubMed Production Statistics [online]. [cit. 25. 1. 2018a]. Available from: https://www.nlm.nih.gov/bsd/medline_pubmed_production_stats.html.
  14. NATIONAL LIBRARY OF MEDICINE. MEDLINE®: Number of Citations to English Language Articles; Number of Citations Containing Abstracts (as of mid - December 2017) [online]. [cit. 25. 1. 2018b]. Available from: https://www.nlm.nih.gov/bsd/medline_lang_distr.html.
  15. PANOCOVÁ, R. The Vocabulary of Medical English: a Corpus-based Study. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2017. ISBN 978-1-4438-9578-1.
  16. POPELKOVÁ, B. Znalosti anglického jazyka u pracovníků Zdravotnické záchranné služby v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta: 2015. Vedoucí práce J. VAVROŠOVÁ.
  17. ROSSELLI, D. The language of biomedical sciences. Lancet. 2016, vol. 387, no. 10029, p. 1720-1721. ISSN 0140-6736. Go to original source... Go to PubMed...
  18. SEDLÁČEK, J. Anglicko-český stomatologický slovník: [4000 hesel]. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1273-4.
  19. SCHORMOVÁ, Z. Simulační metoda v rozvoji komunikační kompetence v odborném anglickém jazyce u studentů vyšší odborné školy zdravotnické. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta: 2014. Vedoucí práce S. HANUŠOVÁ.
  20. SIMROVÁ, K. Vybrané aspekty komunikace v cizím jazyce u porodních asistentek v Brně. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta: 2016. Vedoucí práce R. BEDNÁŘOVÁ.
  21. SITOVÁ, K. Centrum angličtiny pre študentov odboru Zdravotnícky záchranár: online študijné materiály pre rozvoj jazykových zručností. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta: 2017. Vedoucí práce R. HELÁN.
  22. TOPILOVÁ, V. Anglicko-český, česko-anglický lékařský slovník. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-284-0.
  23. VILLAR, R. R. The importance of language. Journal of hip preservation surgery. 2018, vol. 5, no. 1, p. 1-2. ISSN 2054-8397. Go to original source... Go to PubMed...
  24. ZEDNÍČKOVÁ, M. Jazykové kompetence všeobecných sester pro práci v zahraničí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta zdravotnických věd: 2018. Vedoucí práce Z. MIKŠOVÁ.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.