Ošetřovatelské perspektivy 2018, 1(1):81-86 | DOI: 10.25142/osp.2018.008
CLINICAL PRACTICE FROM THE VIEWPOINT OF MENTORS AND NURSING STUDENTS
- 1 Ústav ošetřovatelství, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě
Nursing studies place high requirements on the quality and proficiency of education. Professional work experience is one of the basics during the study of the subject field “general nurse”. Clinical mentors participate in students’ placements. Their position is quite important and this situation is different for students too. At the specific moment they don’t cooperate with a teacher but with a practitioner of a work experience. This fact brings different inducements. The goal of this work is their analysis from the viewpoint of mentors and also from the viewpoint of students. Both mentors and students point out to some problems that occur during the work experience and that have to be solved. These inducements are mainly about ethical attitudes, the way of communication and the observance of norms including the educational plan.
Keywords: mentor, student, clinical practice
Published: May 31, 2018 Show citation
References
- GOLDMANN, R. a CICHÁ, M. Etika zdravotní a sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-244-0907-0.
- HOLCOVÁ, J. Postoj studentů ošetřovatelství a porodní asistence k mentorovi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Ústav antropologie a zdravovědy: 2012. Vedoucí práce V. VRÁNOVÁ.
- KRAMNÁ, E. Představy žáků středních zdravotnických škol o jejich budoucím povolání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy: 2012. Vedoucí práce H. HEIDEROVÁ.
- MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
- MOSS, B. Communication Skills in Health and Social Care. London: Sage Publications, 2017. ISBN 978-1-5264-0132-8.
- POLUHOVÁ, A. Postavení zdravotnických asistentů z pohledu současných žáků a absolventů SZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy: 2010. Vedoucí práce L. KREJČOVSKÝ.
- ULIHANCOVÁ, N. Kompetence mentora v odborné praxi. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta zdravotnických studií: 2014. Vedoucí práce V. BERKOVÁ.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.