Ošetřovatelské perspektivy 2018, 1(1):81-86 | DOI: 10.25142/osp.2018.008
KLINICKÁ PRAXE OČIMA MENTORŮ A STUDENTŮ OBORU VŠEOBECNÁ SESTRA
- 1 Ústav ošetřovatelství, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě
Studium ošetřovatelství klade vysoké nároky na kvalitu a odbornost výuky. Odborná praxe patří mezi základní pilíře studia oboru všeobecná sestra. Při výuce odborné praxe spolupracují mentoři odborné výuky. Jejich postavení hraje významnou roli. Také pro studenty je tato situace odlišná. Nespolupracují v dané chvíli s vyučujícím, ale právě s odborníkem z praxe. Tato skutečnost s sebou přináší různé podněty. Cílem této práce je jejich analýza z pohledu mentorů a také z pohledu studentů. Jak mentoři, tak studenti poukazují na některé problémy, které se během praxe vyskytují a které je nutno řešit. Tyto podněty se týkají zejména etického přístupu, způsobu komunikace a dodržování standardů včetně studijního plánu.
Klíčová slova: mentor, student, klinická praxe
CLINICAL PRACTICE FROM THE VIEWPOINT OF MENTORS AND NURSING STUDENTS
Nursing studies place high requirements on the quality and proficiency of education. Professional work experience is one of the basics during the study of the subject field “general nurse”. Clinical mentors participate in students’ placements. Their position is quite important and this situation is different for students too. At the specific moment they don’t cooperate with a teacher but with a practitioner of a work experience. This fact brings different inducements. The goal of this work is their analysis from the viewpoint of mentors and also from the viewpoint of students. Both mentors and students point out to some problems that occur during the work experience and that have to be solved. These inducements are mainly about ethical attitudes, the way of communication and the observance of norms including the educational plan.
Keywords: mentor, student, clinical practice
Zveřejněno: 31. květen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- GOLDMANN, R. a CICHÁ, M. Etika zdravotní a sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-244-0907-0.
- HOLCOVÁ, J. Postoj studentů ošetřovatelství a porodní asistence k mentorovi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Ústav antropologie a zdravovědy: 2012. Vedoucí práce V. VRÁNOVÁ.
- KRAMNÁ, E. Představy žáků středních zdravotnických škol o jejich budoucím povolání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy: 2012. Vedoucí práce H. HEIDEROVÁ.
- MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
- MOSS, B. Communication Skills in Health and Social Care. London: Sage Publications, 2017. ISBN 978-1-5264-0132-8.
- POLUHOVÁ, A. Postavení zdravotnických asistentů z pohledu současných žáků a absolventů SZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy: 2010. Vedoucí práce L. KREJČOVSKÝ.
- ULIHANCOVÁ, N. Kompetence mentora v odborné praxi. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta zdravotnických studií: 2014. Vedoucí práce V. BERKOVÁ.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.