Ošetřovatelské perspektivy 2022, 5(1):27-35 | DOI: 10.25142/osp.2021.015

INFORMOVANOST RODIČŮ O BEZPEČNÉ FARMAKOTERAPII U DĚTÍ

Gabriela Světnická1, Daniela Nedvědová1
1 Institute of Non-medical Healthcare Studies, Faculty of Public Policies in Opava, Silesian University in Opava

Cíl: Cílem práce bylo zjistit informovanost rodičů o bezpečné farmakoterapii u dětí.

Metodika: Ke zpracování práce bylo použito kvantitativní šetření nestandardizovaným dotazníkem. Výzkumný soubor
tvořili rodiče.

Výsledky: Znalostní otázky ukázaly, že rodiče mají dobré znalosti o dávkování léčiv, důležitosti času podávání léčiva, a to také u podávání antibiotické léčby, excelentní výsledky byly ve znalosti lékové skupiny antipyretik a také podávání časového intervalu mezi jednotlivými dávkami tohoto léčiva, ale ihned v další otázce, která se také týkala kombinací antipyretik a časového intervalu rodiče uváděli ve stejném počtu interval 4 a 6 hodin což naznačilo, že rodiče si v tomto ohledu nejsou jistí správnou odpovědí. Rodiče měli nedostačující znalosti u otázky, která určuje, při jaké teplotě podáváme antipyretika. Větší polovina odpověděla nesprávně. Dále bylo pomocí dílčích cílů zjištěno, že statistická významnost byla nalezena u odpovědí mezi skupinami se středním vzděláním bez maturity a vysokoškolským vzděláním ve znalostech o bezpečné farmakoterapii. Signifikantní rozdíl byl také nalezen mezi rodiči OSVČ a nezaměstnanými rodiči a bylo zjištěno, že také počet dětí ovlivnil znalosti a také zkušenosti mezi rodiči.

Závěr: Právě rodič je v mnoha případech přítomen u dítěte nejčastěji, a to hlavně v období, kdy dítě onemocní a je nutné dítěti podat léky a navštívit lékaře. Z tohoto důvodu by bylo vhodné rodiče systematicky edukovat o bezpečném podávání léků dětem.

Klíčová slova: rodič, farmakoterapie, dítě, edukace

PARENTS' AWARENESS OF SAFE PHARMACOTHERAPY IN CHILDREN

Objective: The objective of the work was to find out parents' awareness of safe pharmacotherapy in children.

Methodology: A quantitative survey with a non-standardized questionnaire was used   to process the
work. The research group consisted of parents.

Results: Knowledge questions showed that parents have a good knowledge of drug dosing, the importance of drug administration time, including antibiotic treatment, excellent results were in the knowledge of antipyretic  drug  group  and  the  time  interval between doses, but immediately
in another question, which also concerned the combination of antipyretics and the time interval, the same number of parents gave interval 4 and 6 hours, which indicated that the parents were not sure of the correct answer in this regard. Parents had insufficient knowledge of the
question that determines the temperature at which we administer antipyretics. The larger half answered incorrectly. Furthermore, by sub-objectives, it was discovered that statistical significance was found in the answers between the groups with secondary education without a high
school diploma and with  university  education  in  the  knowledge  of  safe  pharmacotherapy. A significant difference was also found between self-employed parents and unemployed parents, and it was discovered that the number of children also affected parents' knowledge and experience.

Conclusion: In many cases, the parent is most often present with the child, especially during the period when the child becomes ill and it is necessary to give the child medication and visit a doctor. For this reason, it would be appropriate to systematically educate parents about the safe administration of medication to   children.

Keywords: parent, pharmacotherapy, child, education

Vloženo: 18. listopad 2021; Revidováno: 30. listopad 2021; Přijato: 3. prosinec 2021; Zveřejněno: 9. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Světnická G, Nedvědová D. INFORMOVANOST RODIČŮ O BEZPEČNÉ FARMAKOTERAPII U DĚTÍ

. Ošetřovatelské perspektivy. 2022;5(1):27-35. doi: 10.25142/osp.2021.015.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AREF, A. and BARATI, L. Frequency of parents' self-medication in children who need medical care in Gorgan, north of Iran (2018-19). J Gorgan Univ Med Sci. 2021, vol. 23, no. 2, p. 90-94 [cit. 2021-11-10]. ISSN 15624765.
  2. BLACKMER, A. B. et al. Perceived Versus Demonstrated Understanding of the Complex Medications of Medically Complex Children. Journal of Pediatric Pharmacology [online]. 2021, vol. 26, no. 1, p. 62-72 [cit. 2021-11-10]. ISSN 15516776. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. CALDWELL, P. H. et al. Clinical trials in children. The Lancet [online]. 2004, 364(9436), p. 803-811 [cit. 2021-11-11]. ISSN 01406736. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. CONROY, S. et al. Survey of Unlicensed and off Label Drug Use in Paediatric Wards in European Countries. BMJ: British Medical Journal [online]. 2000, 320(7227), 79 [cit. 2021-11-11]. ISSN 09598138. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. MAHMOOD, I. Prediction of Clearance in Children from Adults Following Drug-Drug Interaction Studies: Application of Age-Dependent Exponent Model. Drugs in R [online]. 2020, 20 [cit. 2021-11-11]. ISSN 11796901. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. SALAS, R. et al. Adverse drug reactions in hospitalized Colombian children / Reacciones adversas a medicamentos en niños hospitalizados en Colombia. Colombia Médica [online]. 2016, 47(3), 142-147 [cit. 2021-11-11]. ISSN 16579534. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. VULTO, A. G., K. J. SCHIMMEL a D. TIBBOEL. Unapproved and off-label use of drugs in a children's hospital. The New England journal of medicine [online]. 2000, 343(15), 1125 [cit. 2021-11-12]. ISSN 00284793. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. WEMBONYAMA, O. [Behavior of African mothers with regard to prescription of medications for sick children]. Developpement et sante: revue de perfectionnement medical et sanitaire en pays tropical [online]. 1998, (135), 28-9 [cit. 2021-11-15]. ISSN 03968014.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.