Ošetřovatelské perspektivy 2020, 3(1):59-69 | DOI: 10.25142/osp.2020.001
ORIENTACE STUDENTŮ OŠETŘOVATESTVÍ NA PÉČI A PROFESNÍ ODBORNOST
- 1 Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, Fakulta zdravotnických studií, Západočeská univerzita v Plzni
- 2 Kardiochirurgické oddělení, Fakultní nemocnice v Plzni
Východiska: Motivace ke studiu oboru všeobecná sestra je téma velmi aktuální vzhledem k nedostatku zdravotnických pracovníků v ošetřovatelské praxi. Tento problém je diskutován nejen u nás, ale i v zahraničí a hledají se faktory, které souvisí s motivací studentů ošetřovatelství ke studiu, jeho úspěšnému ukončení a k práci v oboru.
Cíl: Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je orientace studentů nelékařských zdravotnických oborů na péči a profesní odbornost. Zajímalo nás, jaké jsou rozdíly v motivaci ke studiu a orientaci na ošetřovatelství mezi studenty oboru praktická sestra, diplomovaná všeobecná sestra a bakalářského oboru všeobecná sestra.
Metody: Průřezová studie probíhala na středních a vyšších zdravotnických školách a na vysokých školách v Plzeňském a Středočeském kraji. Data byla shromážděna anonymně pomocí dotazníku.
Výsledky: Výsledné souvislosti vycházejí z odpovědí 193 respondentů. Z dotazníku, který se zaměřil na Orientaci na péči a profesní odbornost, bylo zjištěno, že výsledky obou škál se u skupin rozdělených dle úrovně vzdělání studentů statisticky významně neliší. Na Orientaci na péči má vliv faktor Pohlaví (p = 0,002), Základní zkušenost s ošetřováním v rodině (p = 0,04), Přímá pracovní zkušenost s ošetřováním nemocných (p = 0,001), Ošetřovatelství jako hobby (p = 0,031) a Rozhodnutí setrvat v oboru (p = 0,000). Tyto proměnné míru orientace na ošetřovatelství/ošetřování nemocných ovlivňují kladně. Na Orientaci na profesní odbornost má pozitivní vliv pouze Přímá pracovní zkušenost s ošetřováním nemocných (p = 0,026) a Rozhodnutí setrvat v oboru (p = 0,000).
Závěr: Většina zdravotnických systémů ve světě se potýká s nedostatkem kvalifikovaného personálu na všech úrovních poskytovaných zdravotnických služeb. Je tedy důležité odhalit příčiny a řešit následky pro zachování kvalitní a dostupné péče.
Klíčová slova: průřezová studie, ošetřovatelství, motivace, studium, obor všeobecná sestra
CARING AND NURSING EXPERTISE ORIENTATION IN NURSING STUDENTS
Background: Motivation to study general nursing is very actual theme because of lack of nursing professionals in nursing practice. This problem is discussed not only in Czech Republic, but also in foreign countries and there is effort to find the factors of student’s motivation to study nursing profession, to finish this study with success and to find the work in practice.
Aim: The aim of theses was discover nursing student’s orientation to nursing and healthcare expertise. We tried to find the differences in motivation to study and orientation to nursing between groups of students several specialization – Practice Nurse, General qualified Nurse and General Nurse with Bachelor title.
Methods: Cross-sectional study was made at the Nursing practice school, the High level nursing college in Pilsen region and Central Bohemian Region and at The University of West Bohemia. The information was collected anonymously via questionnaire.
Results: The resulting context come out from 193 answers of respondents. When we compare answers from Orientation to caring and nursing expertise questionnaire, we did not find out statistic differences between groups of students specific educational fields. When we compare specific factors relating with Orientation to caring questionnaire we find out significant differences between factors of Gender (p = 0.002), Basic experience with caring in family (p = 0.04), Direct work experience with care of patient (p = 0.001), Nursing like a hobby (p = 0.031) and Decision to stay in healthcare profession (p = 0.000). These variable values have a positive influence for results Orientation to caring questionnaire. When we compare these factors with Orientation to nursing expertise, there were significants only two factors, Direct work experience with care of patient (p = 0.026) and Decision to stay in healthcare profession (p = 0.000).
Conclusion: The most of Healthcare systems on the world contend with lack of qualified healthcare professionals on every level of provided healthcare services. This is the reason to find out causes of this problem and solve the consequences for maintenance quality and availability care of patient.
Keywords: cross-sectional study, nursing, motivation, study, specialization of general nurse
Vloženo: 20. duben 2020; Revidováno: 20. duben 2020; Přijato: 2. červen 2020; Zveřejněno: 18. leden 2021 Zobrazit citaci
Reference
- BOLAN, Ch. and GRAINGER, P. Students in the BN program - Do their perceptions change?. Nurse education today. 2009, vol. 29, no. 7, p. 775-779. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BROWN, J. and MARSHALL, B. L. A historically black university's baccalaureate enrollment and success tactics for registered nurses. Journal of professional nursing. 2008, vol. 24, no. 1, p. 21-29. ISSN 8755-7223.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CLEMENTS, A. J., KINMAN, G., LEGGETTER, S. et al. Exploring commitment, professional identity, and support for student nurses. Nurse education in practice. 2016, vol. 16, no. 1, p. 20-26. ISSN 1471-5953.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ČESKÁ TISKOVÁ KANCELÁŘ. Povolání sestry je podle průzkumu prestižní, plat tomu neodpovídá [online]. 3. 5. 2016. [cit. 17. 1. 2020.] Dostupné z: http://www. zdravotnickydenik.cz/2016/05/povolani-sestry-je-podle-pruzkumu-prestizni-plat-tomuneodpovida/.
- FERRI, P., LAFFI, P., ROVESTI, S. et al. Motivational factors for choosing the degree course in nursing: a focus group study with nursing students. Acta bio-medica: Atenei Parmensis. 2016, vol. 87, no. 2, p. 19-27. ISSN 0392-4203.
Přejít na PubMed...
- FOWLER, J. and NORRIE, P. Development of an attrition risk prediction tool. British journal of nursing. 2009, vol. 18, no. 19, p. 1194-1200. ISSN 0966-0461.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GAYNOR, L., GALLASCH, T., YORKSTON, E. et al. The future nursing workforce in Australia: baseline data for a prospective study of the profile, attrition rates and graduate outcomes in a contemporary cohort of undergraduates. Australian Journal of Advanced Nursing. 2007, vol. 25, no. 2, p. 11-20. ISSN 0813-0531.
- GRAINGER, P. and BOLAN, Ch. Perceptions of nursing as a career choice of students in the Baccalaureate nursing program. Nurse education today. 2006, vol. 26, no. 1, p. 38- 44. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HAMSHIRE, C., WILLGOSS, T. G. and WIBBERLEY, Ch. What are reasonable expectations? Healthcare student perceptions of their programmes in the North West of England. Nurse education today. 2013, vol. 33, no. 2, p. 173-179. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CHAN, Z. C. Y., CHENG, W. Y., FONG, M. K. et al. Curriculum design and attrition among undergraduate nursing students: A systematic review. Nurse education today. 2019, vol. 74, p. 41-53. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LARSEN, P. D., McGILL, J. S. and PALMER, S. J. Factors influencing career decision: perspectives of nursing students in three types of programs. Journal of nursing education. 2003, vol. 42, no. 4, p. 168-173. ISSN 0148-4834.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- McLAUGHLIN, K., MULDOON, O. T. and MOUTRAY, M. Gender, gender roles and completion of nursing education: A longitudinal study. Nurse education today. 2010, vol. 30, no. 4, p. 303-307. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MIERS, M. E., RICKABY, C. E. and POLLARD, K. C. Career choices in health care: is nursing a special case? A content analysis of survey data. International journal of nursing studies. 2007, vol. 44, no. 7, p. 1196-1209. ISSN 0020-7489.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MOONEY, M., GLACKEN, M. and O'BRIEN, F. Choosing nursing as a career: a qualitative study. Nurse education today. 2008, vol. 28, no. 3, p. 385-392. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- O'DONNELL, H. Expectations and voluntary attrition in nursing students. Nurse education in practice. 2011, vol. 11, no. 1, p. 54-63. ISSN 1471-5953.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PRYJMACHUK, S., EASTON, K. and LITTLEWOOD, A. Nurse education: factors associated with attrition. Journal of advanced nursing. 2009, vol. 65, no. 1, p. 149-160. ISSN 0309-2402.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- RAMBOUSKOVÁ, A. a RATISLAVOVÁ, K. Motivace v profesi všeobecných sester. Ošetřovatelské perspektivy. 2018, roč. 1, č. 2, s. 29-37. ISSN 2570-785X.
Přejít k původnímu zdroji...
- SALAMONSON, Y., EVERETT, B., COOPER, M. et al. Nursing as first choice predicts nursing program completion. Nurse education today. 2014, vol. 34, no. 1, p. 127-131. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TEN HOEVE, Y., CASTELEIN, S., JANSEN, W. et al. Nursing students' changing orientation and attitudes towards nursing during education: A two year longitudinal study. Nurse education today. 2017, vol. 48, p. 19-24. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TEN HOEVE, Y., CASTELEIN, S., JANSEN, W. et al. Predicting factors of positive orientation and attitudes towards nursing: A quantitative cross-sectional study. Nurse education today. 2016, vol. 40, p. 111-117. ISSN 0260-6917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VANHANEN, L. and JANHONEN, S. Factors associated with students' orientations to nursing. Journal of advanced nursing. 2000, vol. 31, no. 5, p. 1054-1062. ISSN 0309- 2402.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VANHANEN, L., HENTINEN, M. and JANHONEN, S. Students' orientations to nursing at the beginning of nursing education. Vård i Norden. 1999, vol. 19, no. 3, p. 18-23. ISSN 0107-4083.
Přejít k původnímu zdroji...
- WATSON, R., DEARY, I., THOMPSON, D. et al. A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: a questionnaire survey. International journal of nursing studies. 2008, vol. 45, no. 10, p. 1534-1542. ISSN 0020-7489.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.